Nederlanders van boven de 65 jaar zijn doorgaans actief (mentaal en/of fysiek), positief, sociaal en komen tijd tekort. Ze wonen zelfstandig, rijden auto en doen betaald werk of vrijwilligerswerk. En dan hebben ze ook nog een druk sociaal leven met familie en vrienden en zijn oppas-opa of oma. Er is genoeg tijd voor de meest uiteenlopende hobby’s. Natuurlijk worden er ook fysieke gebreken ervaren, maar dat doet niets af aan hun geluk of aan hun gevoel om waardevol bij te kunnen dragen aan de maatschappij. Het hoort erbij. Ze zijn financieel zekerder, dankbaar en ervaren minder druk om van alles te moeten, maar blijven leergierig. Ze staan ontspannen in het leven, voelen zich onderdeel van de maatschappij en zijn milder, meer begripvol, relaxter, zelfbewuster en wijzer dan toen ze jong waren. Kortom: een zeer diverse groep mensen die volwaardig meedoet in onze samenleving.
En dat is maar goed ook. Over tien jaar telt Nederland ruim 2 miljoen mensen van 75 jaar of ouder. En dat zijn 600.000 ouderen meer dan vandaag. Behalve dat ouderen zelf graag actief onderdeel blijven van de samenleving, heeft de samenleving hun betrokkenheid hard nodig.
Er zit veel maatschappelijk potentieel in deze groep; ouderen bezitten meer kennis, kunde en ervaring dan jongeren. De hele maatschappij kan hier de vruchten van plukken.
De campagne ‘de Waarde van Ouder Worden’ laat zien dat alle ouderen waardevol zijn voor de samenleving, nu en in de toekomst.
Ieder op zijn of haar manier: een ervaren scheidsrechter op het veld, een ondernemer die zijn kwaliteiten inzet in het buurthuis of een opa die waardevol advies geeft aan zijn kleindochter.
In <<de toolkit>> vind je materialen over de campagne De Waarde van Ouder Worden <<website>>. Tevens is er voor deze campagne een <<LinkedIn groep>> aangemaakt. Deze campagne is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in samenwerking met de Raad van Ouderen.